MINGGU 6: CIK HAJJAH HALIMAH (PEMBENTANGAN PROPOSAL)

1. Latiffi dan kawan-kawan

Menggunakan pendekatan komik/kartun dalam meningkatkan prestasi pelajar dalam subjek sejarah.

2. Hafiz Hassan dan kawan-kawan

Menggunakan pendekatan permainan mencari harta karun dalam meningkatkan pencapaian pelajar dalam subjek kesusteraan BM. Menggunakan 4 check point iaitu:

1. Terjemahan puisi

2. Penciptaan puisi

3. Pelaksanaan puisi

4. Persembahan puisi· Penilaian berdasarkan jenis rubrik

3. Ella Syafinaz dan kawan-kawan

Meningkatkan kemahiran menjawab soalan dengan penggunaan kata kunci dalam subjek biologi untuk meningkatkan prestasi pencapaian pelajar melalui kaedah penciptaan lagu.

4. Junaidon dan kawan-kawan

Meningkatkan kemahiran menyangga bola tampar.

5. Faizal dan kawan-kawan

Meningkatkan penguasaan sebutan dalam Bahasa Inggeris di kalangan pelajar tahun 2.

TUGASAN 2: ARTIKEL (PERSAMAAN DAN PERBEZAAN)

Sunday, May 3, 2009

MINGGU 1: DATA, MAKLUMAT, PENGETAHUAN DAN HIKMAH

a) Data

Data ialah rangkaian simbol atau sesuatu bahasa, yang mana ianya sendiri tidak ada makna. Data ialah fakta ringkas dan banyak bentuk, bahan mentah yang belum diproses dan ianya termasuk dalam proses mengumpul fakta-fakta.

b) Maklumat

Maklumat adalah data yang diproses (contoh, menambah atau menolak sesuatu) ke dalam bentuk yang bermakna. Walaupun ia dapat ditukarkan dan boleh sampai dalam pelbagai cara, maknanya akan terikat dan bergantung atas pengetahuan pengguna. Maklumat adalah data yang dipersembahkan dalam gaya yang telah diorganisasikan. Maklumat juga berdasarkan koleksi data yang dipersembahkan oleh mana-mana proses komunikasi.

c) Ilmu pengetahuan

Ilmu atau pengetahuan ialah memahami maklumat yang diproses yang berguna dan mempunyai nilai kepada pengguna. Terdapat dua jenis pengetahuan iaitu tacit (difahami tanpa penerangan) dan explicit ( disebut dengan jelas atau nyata). Pengguna mesti mempunyai kefahaman yang jelas berkaitan maklumat yang dihadam.

d) Hikmah

Hikmah ialah kebolehan seseorang untuk membuat yang terbaik dan lebih sesuai digunakan dalam membuat keputusan dan sebenarnya untuk mencapai matlamat. Ia melibatkan penilaian yang bijak antara betul dan salah, baik dan buruk, dengan mengambil kira faktor yang tepat dan perhubungan antara mereka dan mesti selari dengan undang-undang alam iaitu Shari’ah dan nilai-nilai Islam. Tanpa hikmah, 3 tahap terendah dalam hirarki ilmu pengetahuan manusia akan goyang dan menuju kepada kesilapan atau akan merosakkan masyarakat. Dengan kata lain hikmah dibina daripada data, maklumat dan ilmu pengetahuan dan ia dicapai dengan izin Allah s.w.t.

No comments:

Post a Comment