MINGGU 6: CIK HAJJAH HALIMAH (PEMBENTANGAN PROPOSAL)

1. Latiffi dan kawan-kawan

Menggunakan pendekatan komik/kartun dalam meningkatkan prestasi pelajar dalam subjek sejarah.

2. Hafiz Hassan dan kawan-kawan

Menggunakan pendekatan permainan mencari harta karun dalam meningkatkan pencapaian pelajar dalam subjek kesusteraan BM. Menggunakan 4 check point iaitu:

1. Terjemahan puisi

2. Penciptaan puisi

3. Pelaksanaan puisi

4. Persembahan puisi· Penilaian berdasarkan jenis rubrik

3. Ella Syafinaz dan kawan-kawan

Meningkatkan kemahiran menjawab soalan dengan penggunaan kata kunci dalam subjek biologi untuk meningkatkan prestasi pencapaian pelajar melalui kaedah penciptaan lagu.

4. Junaidon dan kawan-kawan

Meningkatkan kemahiran menyangga bola tampar.

5. Faizal dan kawan-kawan

Meningkatkan penguasaan sebutan dalam Bahasa Inggeris di kalangan pelajar tahun 2.

TUGASAN 2: ARTIKEL (PERSAMAAN DAN PERBEZAAN)

Sunday, May 3, 2009

MINGGU 2: AKTIVITI 1

Selepas mengikuti Program Bina Insan Guru.

1) Refleksi ke atas masalah diri saya.

- Mudah merungut.
- Kurang stamina dan mudah penat.
- Sedikit takut dan gabra semasa abseiling kerana tidak percaya pada tali.
- Tidak menepati masa.
- Kadang-kala tidak sependapat dengan ahli kumpulan yang lain tetapi tidak berani bersuara dalam membuat keputusan.

2) Penambahbaikan

- Bersikap lebih bersabar dan tenang.
- Sya akui saya seorang yang kurang aktif dari aspek ko-kurikulum jadi, saya perlu berubah menjadi seorang yang lebih aktif supaya stamina jasmani dan mental saya lebih kuat.
- Memupuk sifat percaya dan yakin pada pensyarah dan tali tersebut.Menjadikan buku modul sebagai panduan sepanjang BIG supaya bersikap lebih peka pada masa.
- Berbincang dan mendengar arahan ketua kumpulan dalam membuat keputusan.

3) Merancang pelan tindakan

Matlamat

- Melahirkan guru yang ikhlas, proaktif dan versatil dari aspek jasmani, emosi, rohani dan intelektual.

Objektif:

i) Memupuk jiwa yang ikhlas dan sabar mengahadapi ujian.
ii) Melahirkan guru yang proaktif, versatil dan holistik.
iii) Melahirkan sikap bekerjasama dalam kumpulan.

4) Pelan Tindakan:Langkah yang perlu diambil:

- Muhasabah dan memperbaiki kelemahan diri.
- Berubah ke arah yang lebih baik.
- Pergerakan lebih aktif, cepat dan kreatif.

Merancang bagaimana saya mengumpul data:

- Menjadikan orang lain sebagai contoh teladan. Misalnya: Orang lain boleh buat, saya pun boleh buat.
- Mencari maklumat tentang aktiviti yang akan dilakukan sama ada melalui akhbar, internet dan sebagainya. Contohnya: Saya takut untuk menuruni bukit dalam aktiviti abseiling. Oleh itu, sebelum saya melakukan aktiviti tersebut, saya mendalami tentang aktiviti tersebut. Seperti mengenali struktur talinya, melihat berapakah peratusan peserta yang terjatuh semasa aktiviti abseiling dan sebagainya. Ini akan menambahkan keyakinan saya untuk melakukan
aktiviti ini.

Memantau apa yang dirancang ditugaskan:

- Bertanya pada kawan-kawan.
- Menjadikan ICT sebagai penambah ilmu.
- Bertanya pada diri sendiri adalah ada keyakinan untuk menyertai apa-apa aktiviti.

Bagaimana saya menilai samada apa yang dirancang dan dilaksankan menepati matlamat.

- Apabila sudah pasti lahirnya keyakinan dalam diri untuk menghadapi segala ujian dan cabaran dengan sabar dan ikhlas.
- Kawan menjadi cermin kepada diri sendiri. Jadi saya akan berani menerima kritikan membina daripada kawan-kawan saya.
- Menilai diri sendiri tentang keaktifan dari aspek menepati masa ketika melaksankan tugasan dan berani bersuara untuk kepentingan kumpulan.

No comments:

Post a Comment